Yakutúra

Másnap Jakutföldön

2017. február 15.

2017. február 17. - Rizsaxx

Reggel 10 órára beszéltük meg a találkozót Janával. Nekünk pontban 10 órakor sikerült felkelni, így a találkozót tizenegyre tettük át.  Mindketten brutális másnapos fejjel próbáltunk magunkból embert varázsolni. Az ágyba kapott fél deci vodka nem segített sokat, viszont ahogy az ajtón kiléptünk a -35 fokba,  klasszisokkal jobban néztünk ki!

Egy kávézóban kezdtük a napot,  utána az Jakut múzeumba mentünk. A hatalmas múzeumban nagyon gazdag gyűjtemény mutatja be a jakutföldi életet, az itt élő, vagy a valamikor itt élt állatokat, a jelenlegi ipari tevékenységeket, az ásványkincseket, és minden mást ami itt történt. Láttuk az itt talált mamutok maradványait, Jakutföld olimpiai bajnokát és Rákosi Mátyás feleségének magyar népviseleti ruháját! Megtudtuk, hogy nemzeti sport a birkózás, és egy másik érdekes tradicionális sport a bothúzás! Két egymással szemben ülő férfi deszkát tesz a talpa közé, és a földön ülve megpróbálják egymástól elvenni a kezükben fogott botot.

Az állandóan fagyott talaj miatt, ami a földbe kerül, az nagyon jól konzerválódik, így nem ritka hogy egy gödörásás során mamutcsontok kerülnek elő.

Csucsur Muray a következő célpontunk, ide taxival megyünk, mert a várostól kb. 10 km-re van. A komplexum egy gazdag jakut ötletének megvalósítása, aki egy jakut csárdát álmodott meg, ami körül egy kis gazdaság is működik. Kutyaszánnal, rénszarvassal és mindennel, ami ide kell. Az épület fő része az étterem, ami pazarul és tradicionálisan van berendezve és feldíszítve. Helyi ételek és kedves személyzet, aki ide utazik ezt ne hagyja ki!

Megkóstoltuk a Bypakh nevű erjesztett tej italt (kisebb-nagyobb lelkesedéssel… Aki a kumiszt szereti annak ez is tetszeni fog!

Abszolút szubjektív és nem elrettenteni kívánó véleményem szerint: savanyú tej egy kis cukorral és rossz fröccsel összekeverve…

Nagyon jót ebédeltünk, majd utána felpróbálhattuk a tulajdonos farkasbőrből készített bundáit. Brutális felszerelés,  állítólag -60 fok alatt is jó. Megtudtuk, hogy a tulajdonos részt vett egy kutya szános expedícióban az Új Szibéria szigetre (ez a kelet-szibériai tengerben van, a világ végétől még kicsit északabbra).

A komplexumban nagyon sok érdekes dolog van, nyáron állatokkal van tele az udvar, most csak a szánhúzó kutyákat és rénszarvasokat találtunk, amikkel szánkózhattunk is egy jót.

Innen a Jégbarlangba mentünk, ami gyalogosan 10 perc. A barlang valamikor a város hűtőszekrénye lehetett. Ez egy nagyobb barlangrendszer, ami egész évben fagyott. A barlangászat közben felfedezhetjük az ide faragott jégvilágot. Láthatjuk a Jakut világ szerinti három világot (a föld alatti, a földi és a föld felettit). A démonok legalul, mi középen, és az „istenek” pedig felül. Van itt jég szoba, számtalan szobor, és ha akarunk egy vodkát is, ihatunk jég pohárból!

Itt tanyázik a Jakut „Mikulás”, Chyskhan is, aki a tél ura. Az itteni gyerekeknek ő a Mikulás. Láttuk a fa bikát, aminek tél elején kezdenek kinőni a szarvai és januárban mindkét szarva hatalmas, aztán ahogy tavaszodik elveszi őket. Innen hazataxiztunk. Dokumentáltunk, és irány az ágy!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.